Publicaties (2)
Van waterval naar agile werken
2017
Scrum, agile….deze begrippen uit de ICT zijn nu ook doorgedrongen tot de wereld van opleiden en ontwikkelen. Lees hier het interview met Arie van Bennekum, agile werker van het eerste uur.
Het moet nu dus anders
2016
Een Japanse praktijkcasus over de invloed van globalisering en de consequenties voor het leren in Japanse bedrijven.
Globalisering in de corporate tribe
2016
Jitske Kramer is in 2016 met het boek de corporate tribe managementboek van het jaar geworden. In dit interview legt ze haar gedachtegoed uit.
Loopbaankeuzes en de invloed van het brein
2016
Kunnen we iets leren van de neurowetenschap bij loopbaankeuzes? Wij denken van wel. Lees hier hoe breinkennis ons kan helpen loopbaankeuzes te maken.
De coach als veranderaar van de toekomst
2016
Het vak van coach is volwassen geworden. En heeft haar plek verdient aan de directietafel. Sterker nog in de toekomst zal de coach wel eens het verschil kunnen maken. Lees het interview met Yvonne Burger.
Het talentvolle brein
2015
Talenten, waar zitten die in het brein? In dit artikel wordt een handreiking gegeven voor een talentbenadering vanuit het brein.
Leren stimuleren door op je handen te zitten!
2015
Is de leraar in de toekomst helemaal verdwenen? In dit artikel over Sugata Mitra is te lezen dat we ons vooral moeten focussen op het stellen van de goede vragen.
Leiderschaps-ontwikkeling
2014
Leiderschap is vertrouwen geven: hoe je dat doet in moeilijke situaties kun je hier lezen in het interview met de bestuurder van De Haagse Scholen.
Leiderschaps-ontwikkeling
2014
Inspirerend leiderschap, hoe zie je dat in het brein? In het gesprek met Andre Vermeulen over het leiderschap van Mandela zijn de principes van dienend leiderschap terug te vinden.
Leiderschaps-ontwikkeling
2014
Neuroleiderschap: wat betekenen de laatste inzichten rondom neurowetenschap voor leiderschap? In O&O 2014-1 staat het artikel over neuroleiderschap.
Dromen mag bij de les
2013
Dromen zijn heel belangrijk als inspiratiebron voor leren. In dit artikel lees je hoe het belang van dromen toegepast kan worden om leerlingen in het VMBO te stimuleren.
In de versnelling
Mindstretching voor managers
2013
Lees hoe je als HRD professional de leerstand in organisaties positief kunt beïnvloeden. Het artikel is verschenen in O&O, nummer 5 2013.
Breinkennis voor docenten
interview
2012
Interview over toepassen van breinkennis op scholen in het tijdschrift Groen Onderwijs.
Brein in training
interview
2012
In het managementboek magazine stond een interview over ‘brein in training’.
In de versnelling
blijvend leren managen
2012
Wil je weten hoe het zit met het leren van oudere managers? Je kunt hier de bijdrage van Isolde van Roekel-Kolkhuis Tanke en Ria van Dinteren lezen die gepubliceerd is in het boek: spanningen in organisaties.
Waarom pubers puberen
artikel Louise Leupen
2012
In de Haarlemmer staat een artikel van Louise Leupen.
Leiderschap als sleutel voor organisatie-ontwikkeling
2011
In het TvOO staat een mooi voorbeeld van een MD traject beschreven, waarbij met zijn allen en actieve werkvormen centraal staan.
De manager als breincoach
Goed voorbeeld doet goed volgen
2011
Ook in september 2011 in het tijdschrift voor coaching, een artikel over managers en hun mogelijkheden om breinkennis in te zetten bij leidinggeven. Informatief en met praktische voorbeelden.
Doordringen tot het brein van jongeren
tien tips van expert
2011
In Profiel van september 2011 staan 10 tips voor docenten die aan de slag willen met breinkennis.
Breinleren:
de werkvorm voorbij!
2010
LINO ½ van 2010 stond helemaal in het teken van de toepassingen van breinkennis.
Brein@work
over breinleren
2010
Brein@work verscheen in 2010. In dit boek geven 38 deskundigen hun visie op het gebruik van breinkennis in organisaties. Lees hier de eerste recensie van Brein@work.
Ons brein leert altijd op de werkplek
2010
Hoe kan breinkennis bijdragen aan het herkennen en effectiever maken van leren op de werkplek? We leren toch overal, ook op de werkplek. Aan de hand van de praktijkcasus van Oasen wordt uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.
Je hebt en bent talent
Interview met Lidewey van der Sluis
2008
We hebben alle talent nodig om de voortdurende technologische ontwikkelingen te blijven volgen. In gesprek met Lideweij van de Sluis wordt dit thema onderzocht.
Wij manipuleren altijd
Margriet Sitskoorn over het brein
2008
Met haar eerste boek startte een niet te stuiten stroom publicaties over ons brein. In een interview met Margriet Sitskoorn vertelt zij meer over haar onderzoek en hoe we dit kunnen gebruiken.
Mama, de meester vindt mij dom!
Margriet Sitskoorn over het brein
2007
In dit artikel wordt aan de hand van een praktijkcasus beschreven hoe scholen omgaan met leerproblemen en welk effect dat heeft op een kind van 10.
Actief leren en reflecteren
2007
In dit artikel worden de verschillen bloot gelegd die er zijn tussen school en bedrijfsleven en waarom samenwerken dus zo lastig is.