Mijn favoriete onderwerp brein leeft inmiddels bij velen. Er zijn websites breinbased, er zijn adviesbureaus breinbased en ook in de voorheen wat behoudender organisaties, is er de roep om breinkennis. Een nieuwe hype is geboren! Eerder hadden we de hype van het competentiegericht leren, het nieuwe leren, leren op de werkplek en e-learning. Ik realiseer me dat ik verre van volledig ben, er zijn vast hypes die ik heb overgeslagen. Het gekke is dat elke hype wel zijn goede punten heeft, van het competentiegericht leren was dat het leren in de context, van alle andere genoemde hypes op zijn minst dat we op meerdere plekken en plaatsonafhankelijk kunnen leren. Een kenmerk van een hype is dat hij op een gegeven moment weer uit is: zeg maar ‘oud denken’ is geworden omdat een nieuw inzicht zich aandient. Vaak verdwijnt met de hype ook de goede punten die ontdekt zijn. De slinger gaat als het ware weer een geheel andere kant op. Tja zou dat aan onze hersenontwikkeling liggen? Met deze vraag in het hoofd ben ik dit stukje gaan schrijven. De vraag werd opgeroepen door een uitgever die met een vooruitziende blik aan zag komen dat ‘het brein’ als organiserend principe zijn langste tijd over 1,5 jaar wel gehad zou hebben. Hoe zou dat nu toch komen, waarom gooien we dan ook de goede punten van een hype overboord. Met breinkennis is het nu nog niet zover, toch of? Reden voor onderzoek wat er dan nu gebeurt waardoor mensen er wellicht over 1,5 jaar genoeg van hebben. Wat zie ik: google op brein en je wordt overdonderd: 3.510.000 resultaten, brein en leren levert 635.000 resultaten op. En dat terwijl bij de start van de hype (NVO2 riep 2007 en 2008 uit tot breinjaar), er nog weinig mensen waren in het leer- en ontwikkelwereldje die er wat mee wilden. Dat is nu wel anders: in 2007 was er 1 breincongres, nu levert de term breincongres 312.000 hits. We zijn ver gekomen of niet? Ik merk dat er veel kaf tussen het koren zit als het gaat om breinkennis, niet alles is even zorgvuldig onderzocht en soms worden er resultaten beloofd die niet waar gemaakt kunnen worden. Maar toch kan ik me een leer- en ontwikkellandschap niet meer voorstellen zonder breinkennis. Ben benieuwd op welke wijze we er voor kunnen zorgen dat de hype niet helemaal overwaait. Oja en ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar de nieuwe hype.