Publicaties

Verbindend leiderschap werkt

In gesprek met Robert Dollevoet

2018

Al vier jaar werkt Robert Dollevoet als directeur HR & Facility bij Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS). In die vier jaar heeft hij met de organisatie een transformatie in gang gezet waar hij trots op is.

Van controleren naar leren

In gesprek met teamcoach Marc Lammers

2017

We willen allemaal dat medewerkers die deel uitmaken van teams het leuk vinden om te
leren, dat ze tot hogere prestaties komen en dat het als vanzelf gaat. Een relatie tussen leren in organisaties en sport is snel gemaakt: hoe doen succesvolle sportcoaches dat?

Leren is verlangen

Interview met Lidewey van der Sluis

2017

Het laatste boek van Lidewey van der Sluis over werving en selectie gaat over het selectieproces, een gedegen werk dat onderstreept en in beeld brengt dat er veel komt kijken bij het aannemen van mensen, dat talent ontplooien soms een werkwoord en soms een toevaltreffer is, en dat we moeten oppassen om mensen te ongenuanceerd beoordelen.

Oud geleerd, jong gedaan!

3 interviews met 3 ervaringsdeskundigen

2017

Hoe komt het dat sommige mensen zich vanaf hun eerste baan vooral met zekerheden bezighouden en hoe zij zo lang mogelijk op een plek kunnen blijven zitten. Terwijl anderen tot hun dood blijven leren en veranderen?

Waarom je moet focussen op impact

Interview met Filip Dochy

2017

Elke leerinterventie zou raak moeten zijn, in een tijd van krimpende opleidingsbudgetten
en in de snelheid waarmee de wereld steeds complexer wordt. Veel is geschreven over
elementen die helpen meer impact te krijgen.

Voorbij het brein 'leren'

2017

Onze kennis over de werking van het brein en de consequenties daarvan voor leren en ontwikkelen worden steeds groter. Maar hoe kom je uit de stortvloed van boeken en artikelen over dit onderwerp?

Breinkennis en loopbaan-ontwikkeling: zin of onzin?

2017

Kennis over de werking van het brein kan richting geven aan loopbaancoaching. In een eerder artikel bespraken we het gedachtegoed van Kahneman, dat met zijn versimpeling van de functies van het brein goed bruikbaar is voor begeleiders.

Van waterval naar agile werken

2017

Scrum, agile….deze begrippen uit de ICT zijn nu ook doorgedrongen tot de wereld van opleiden en ontwikkelen. Lees hier het interview met  Arie van Bennekum, agile werker van het eerste uur.

Het moet nu dus anders

2016

Een Japanse praktijkcasus over de invloed van globalisering en de consequenties voor het leren in Japanse bedrijven.

Globalisering in de corporate tribe

2016

Jitske Kramer is in 2016 met het boek de corporate tribe managementboek van het jaar geworden. In dit interview legt ze haar gedachtegoed uit.

Loopbaankeuzes en de invloed van het brein

2016

Kunnen we iets leren van de neurowetenschap bij loopbaankeuzes? Wij denken van wel. Lees hier hoe breinkennis  ons kan helpen loopbaankeuzes te maken.

De coach als veranderaar van de toekomst

interview met Yvonne Burger

2016

Het vak van coach is volwassen geworden. En heeft haar plek verdient aan de directietafel. Sterker nog in de toekomst zal de coach wel eens het verschil kunnen maken. Lees het interview met Yvonne Burger.

Het talentvolle brein

2015

Talenten, waar zitten die in het brein? In dit artikel wordt een handreiking gegeven voor een talentbenadering vanuit het brein.

Leren stimuleren door op je handen te zitten!

2015

Is de leraar in de toekomst helemaal verdwenen? In dit artikel over Sugata Mitra is te lezen dat we ons vooral moeten focussen op het stellen van de goede vragen:

Leiderschaps-ontwikkeling

Werk aan vertrouwen!

2014

Leiderschap is vertrouwen geven: hoe je dat doet in moeilijke situaties kun je hier lezen in het interview met de bestuurder van De Haagse Scholen.

Leiderschaps-ontwikkeling

Dienend leiderschap

2014

Inspirerend leiderschap, hoe zie je dat in het brein? In het gesprek met Andre Vermeulen over het leiderschap van Mandela zijn de principes van dienend leiderschap terug te vinden:

Leiderschaps-ontwikkeling

Neuroleiderschap

2014

Neuroleiderschap: wat betekenen de laatste inzichten rondom neurowetenschap voor leiderschap? In O&O 2014-1 staat het artikel over neuroleiderschap.

Dromen mag bij de les

2013

Dromen zijn heel belangrijk als inspiratiebron voor leren. In dit artikel lees je hoe het belang van dromen toegepast kan worden om leerlingen in het VMBO te stimuleren.

In de versnelling

Mindstretching voor managers

2013

Lees hoe je als HRD professional  de leerstand in organisaties positief kunt beïnvloeden. Het artikel is verschenen in O&O, nummer 5 2013.

Breinkennis voor docenten

interview

2012

Interview over toepassen van breinkennis op scholen in het tijdschrift Groen Onderwijs.

Brein in training

interview

2012

In het managementboek magazine stond een interview over ‘brein in training’.

In de versnelling:

blijvend leren managen

2012

Wil je weten hoe het zit met het leren van oudere managers? Je kunt hier de bijdrage van Isolde van Roekel-Kolkhuis Tanke en Ria van Dinteren lezen die gepubliceerd is in het boek: spanningen in organisaties.

Waarom pubers puberen

artikel Louise Leupen

2012

In de Haarlemmer staat een artikel van Louise Leupen.

Leiderschap als sleutel voor organisatie-ontwikkeling

2011

In het TvOO staat een mooi voorbeeld van een MD traject beschreven, waarbij met zijn allen en actieve werkvormen centraal staan.

De manager als breincoach

Goed voorbeeld doet goed volgen

2011

Ook in september 2011 in het tijdschrift voor coaching, een artikel over managers en hun mogelijkheden om breinkennis in te zetten bij leidinggeven. Informatief en met praktische voorbeelden.

Doordringen tot het brein van jongeren

tien tips van expert

2011

In Profiel van september 2011 staan 10 tips voor docenten die aan de slag willen met breinkennis.

Breinleren:

de werkvorm voorbij!

2010

LINO ½ van 2010 stond helemaal in het teken van de toepassingen van breinkennis.

Brein@work

over breinleren

2010

Brein@work verscheen in 2010. In dit boek geven 38 deskundigen hun visie op het gebruik van breinkennis in organisaties. Lees hier de eerste recensie van Brein@work.

Ons brein leert altijd op de werkplek

2010

Hoe kan breinkennis bijdragen aan het herkennen en effectiever maken van leren op de werkplek? We leren toch overal, ook op de werkplek. Aan de hand van de praktijkcasus van Oasen wordt uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.

Je hebt en bent talent

Interview met Lidewey van der Sluis

2008

We hebben alle talent nodig om de voortdurende technologische ontwikkelingen te blijven volgen. In gesprek met Lideweij van de Sluis wordt dit thema onderzocht.

Wij manipuleren altijd

Margriet Sitskoorn over het brein

2008

Met haar eerste boek startte een niet te stuiten stroom publicaties over ons brein. In een interview met Margriet Sitskoorn vertelt zij meer over haar onderzoek en hoe we dit kunnen gebruiken.

Mama, de meester vindt mij dom!

2007

In dit artikel wordt aan de hand van een praktijkcasus beschreven hoe scholen omgaan met leerproblemen en welk effect dat heeft op een kind van 10.

Actief leren en reflecteren

2007

In dit artikel worden de verschillen bloot gelegd die er zijn tussen school en bedrijfsleven en waarom samenwerken dus zo lastig is.