Kant en geluk

Geheugen-voor-gelukMaar liefst vijf pagina’s heb ik moeten invullen toen ik mijn kanten jurk openhaalde aan een kapotte tafel. Reden? Ik wilde een vergoeding voor de geleden schade. Tenslotte zijn kanten jurkjes niet goedkoop. Dit alles gebeurde in april.

Net terug van vakantie blijkt dat er naast de vijf pagina’s (inclusief foto’s van de tafel en bon) nog een ‘formulier algemeen’ ingevuld moet worden. Overigens ontbreekt dit formulier bij de mailwisseling. Mijn relaxte vakantiegevoel word direct verstoord door een algemeen gevoel van ergernis tegen de bureaucratie: wat nu ‘formulier algemeen’? Alles hebben ze toch al maanden?

Ik wil weer terug naar mijn algemene vakantiegevoel dat ik onder andere kreeg door het lezen van het boek van Rick Hanson: Een geheugen voor geluk. In dit boek staat hoe je je hersenen kunt trainen in het bewaren van positieve gevoelens. In vier stappen zorg je dat je algemene geluksgevoel geïmplementeerd wordt in je hersenen waardoor je minder stress ervaart en gezonder en gelukkiger wordt.

De vier stappen zijn:
1. Ervaar (Wat is een positief gevoel dat je recent hebt ervaren?)
2. Verrijk de ervaring (b.v. met positieve gevoelens die ergens op de achtergrond aanwezig zijn)
3. Absorbeer (Laat dat gevoel doordringen in je hele brein en lijf) en
4. Laat deze positieve ervaring de negatieve ervaring verdringen

Het is een uitdaging maar ik ga deze stappen toepassen op de bureaucratische mail van zojuist.
1. Positief is dat ik deze mail ontvang terwijl ik vakantie heb, dus ik hoef er niets mee.
2. Ik heb nog een aantal weken vakantie te gaan en hoef me alleen maar druk te maken over lekker eten, zon en terrasjes. De zon schijnt terwijl ik type, heerlijk!
3. Hmm …. stap 3 kan niet als ik type, dus ik ga me even ontspannen om mijn positieve zongevoel uit te breiden.
4. Gelukkig staat in het boek dat deze stap erg lastig is, want dit lukt me niet.

En nu? Ik ben weer ontspannen, snap niet hoe ik me druk heb kunnen maken om bureaucratische processen, schrijf mijn jurkje af en bedenk me dat een organisatie met ‘formulieren algemeen’ er waarschijnlijk zelf de meeste last van heeft. Ik gun ze het boek van Rick Hanson!

 

0
Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *