• Alles
  • Leiderschap
  • Leren
  • Loopbaan
  • Pubers

Coachen van pubers: kan dat?

Op 17 januari mag ik met een groep docenten uit het praktijkonderwijs in gesprek over coaching van leerlingen in de puberleeftijd. De grote vraag is: ‘kan dat eigenlijk wel’? Op basis van hun leeftijd en het niveau van onderwijs dat ze aankunnen. Mijn antwoord is ja. Coaching is in mijn opinie en binnen het onderwijsContinue reading

Op zoek naar het goede voorbeeld ‘We belonen initiatief’

In 2016 kreeg ik een telefoontje van een docent basisonderwijs. Ze had ooit les van mij gehad in de master leren en innoveren en wilde graag dat ik mijn masterclass ook met haar collega’s zou delen. Nu krijg ik vaak verzoeken om ergens te spreken dus dat was op zich niet zo verwonderlijk. Wat welContinue reading

Op zoek naar het goede voorbeeld

‘We zijn ons bewust van eigen patronen en opvattingen’   In het verleden heb ik regelmatig gewerkt met jongeren die op de een of andere manier ontspoord waren op school. Ze kwamen dan in speciale groepen terecht met als belangrijkste doel om de jongere terug te laten keren naar het reguliere onderwijs. Dit ging metContinue reading

Formeel leren bevordert informeel leren!

Deze titel verwijst naar het volkskrant artikel van Frank Kalshoven van 4 september. Hij pleit daarin vooral voor lager opgeleiden dat zij formeel leren ten einde ook op het werk te kunnen leren. Dit is een ander geluid dan de tot nu toe populaire 70-20-10 gedachte waarin er vooral in het werk geleerd wordt. OverigensContinue reading

Leren kijken naar jezelf!

In 2015 al heb ik een Tedx praatje gehouden bij het Corlaer College. En Tedx praatje is 18 minuten lang en gaat over een onderwerp dat je erg bezig houdt. Bij mij is dat het brein en als ik op een school ben dan ook graag over het brein en leren. In 18 minuten doorContinue reading

Het brein leert: ook op de werkvloer!

Op maandag 26 september 2016 gaf ik een keynote op de werkconferentie ‘Een stimulerende leercultuur creëren? Zo doe je dat!’. Tijdens deze conferentie van AWVN en NRTO staan werkgevers centraal die erin slagen werknemers te motiveren tot leren. Werkgevers die blijvend leren willen stimuleren, kunnen hun voordeel doen met kennis over de werking van hetContinue reading

Je kind helpen met leren

Een ambitieuze titel voor een programma bij de Haagse Scholen. De Haagse scholen bestaat uit 53 scholen voor basis en speciaal onderwijs. Het is een grote groep en een deel van deze scholen doen hun werk onder bijzondere omstandigheden zoals in de schilderswijk. Samen10+ is een project in de schilderswijk dat als doel heeft omContinue reading

Kant en geluk

Maar liefst vijf pagina’s heb ik moeten invullen toen ik mijn kanten jurk openhaalde aan een kapotte tafel. Reden? Ik wilde een vergoeding voor de geleden schade. Tenslotte zijn kanten jurkjes niet goedkoop. Dit alles gebeurde in april. Net terug van vakantie blijkt dat er naast de vijf pagina’s (inclusief foto’s van de tafel enContinue reading

Over krokodillen en andere dieren

Op bezoek in Afrika ontdekte ik dat de Afrikaanse onderwijsmethoden (vooral in wat betere wijken) een aantal zaken echt prima aanpakken. Zo werkt bijna geen enkele leerkracht met een methode, we zien dus de echte professional aan het werk maar nog leuker: ze leren kinderen omgaan met hun eigen emoties en frustraties. En ze gebruikenContinue reading

De Neurotransmitters van Sinek

Ben je op zoek naar een nieuwe manier van kijken naar leiderschap? Laat je dan inspireren door Simon Sinek. In de op internet te vinden film: ‘why leaders eat last’, geeft hij een inzicht in de neurotransmitters die ons gedrag sturen. Hij onderscheidt de 4 belangrijkste neurotransmitters en legt een relatie met leiderschap. We kennenContinue reading

Goed voorbeeld doet goed volgen

“Niet snoepen! Geen TV kijken overdag”. Als ouder van kinderen zijn we regelmatig bezig om grenzen te stellen aan het gedrag van onze kinderen. En we weten meestal ook wel dat we als ouders het goede voorbeeld moeten geven. Maar dat dit ook zo werkt op de werkvloer realiseren mensen zich vaak niet. En danContinue reading

Goed presteren is kwestie van mindset

Soms vind je jezelf er goed en en geloof je  dat je  nog veel beter kan worden! Zo dat is gezegd! Zeggen dat je het kunt en daar in geloven is volgens de wetenschappers Dweck en Liedtka ook voorwaardelijk om te groeien. Zij hebben de theorie van de mindset tot kunst verheven. Zij hebben onderzoekContinue reading

Leer van ze houden!

Van kinderen houd je, van je man, je vrouw, je vrienden, maar van je collega? Los van sommige ‘liefdes’relaties op het werk, is het houden van je collega toch eigenlijk niet aan de orde? En toch kan houden van je collega en dan met Nieuw berichtname van die collega waar je last van hebt, eenContinue reading

Leer te falen!

Tijdens de dag van de trainer op 2 november mocht ik samen met een collega (Remko) een workshop verzorgen. Niet uitsluitend over het brein, tenslotte was het thema van de dag gamification, maar onze samenwerking zorgde voor een ervaring op het gebied van falen. Dat falen belangrijk is leren we van Carol Dweck. Zij geeftContinue reading

Door de goddelijke muur!

Ik praat er niet vaak over maar het moet nu maar! Ik ben katholiek opgevoed en niet mijn ouders maar twee fanatieke (oud)tantes (geboren in 1907 en 1905) hebben zorg gedragen voor mijn goddelijke opvoeding. Die twee dames hadden geen makkelijk leven, ze hadden de twijfelachtige eer om oude vrijsters te zijn. Dat bepaalde directContinue reading

Goede meester gevonden!

Al jaren heeft mijn zoon een haat-liefde verhouding met school en docenten. Inmiddels is hij 17 jaar en zit hij op een particuliere school tot ons aller tevredenheid. Maar voor die tijd was het altijd hommeles. Het begon op de basisschool. Als vier jarige kon hij al moeilijk stil zitten en viel hij af enContinue reading

Van oude mensen en de dingen die blijven

De oude man kwam als eerste binnen. Half schuifelend, grijs en zeker niet meer behorend tot de doelgroep van mijn lezing afgelopen week. In het kader van de opvoedweek was ik uitgenodigd in Amsterdam-Zuid om in de bibliotheek een lezing te geven over het puberbrein. Meestal wordt dit soort lezingen bezocht door een grote schareContinue reading

Neem minimaal 1 risico per dag!

LEF door Ria van Dinteren Tijdens de vergadering van de raad van advies voor het tijdschrift TVOO werd een vrijwilliger gevraagd voor het schrijven van een column over LEF. Alleen al de term LEF roept bij mij positieve associaties op dus ik stak mijn vinger op. En toen….kwam er een hele tijd niets, geen inspiratie.Continue reading

Jullie zijn de leukste groep ooit!

Als trainer sta je vaak voor de uitdaging om je training effectief te maken. Niet zelden komt het voor dat je al voor je binnen bent, je de moed in de schoenen voelt zakken. De groep is gestuurd, het is vrijdagmiddag en ze hebben geen zin…Hoe doorbreek je deze patronen is een vraag die mijContinue reading

En nog een keer what’s app

In mijn vorige blog heb ik geschreven over opvoeden met what’s app. Deze wijze van communiceren met mijn zoon van bijna 17 is min of meer toevallig ontstaan. Het was een tijdje gratis, dat stimuleert gebruik voor iemand van 17. Ook voor mij, als opvoeder heeft het even geduurd voordat ik er mee uit teContinue reading

Opvoeden met whats’ app

Sociale media heeft mijn relatie met mijn kinderen (13 en 16) erg beïnvloed. Opvoeden zoals vroeger in ‘ mijn tijd’ met een goed gesprek en een donderpreek als het mis ging, is door de komst van de smartphone en assecoires erg verandert. Het voelt een beetje als de eerste keer e-mailen met een mailetiquette eindContinue reading

Een succesformule voor geluk

In Bhutan, een staatje 1,4 keer zo groot als Nederland in de Himalaya, is er niet alleen sprake van een Bruto Nationaal Product maar zij koesteren een ander kengetal om de welvaart aan te meten. Namelijk Bruto Nationaal Geluk. Het is een boedistische staat waarin het streven naar materie in evenwicht moet zijn met hetContinue reading

Afkijken moet!

‘Wat denkt u, afkijken en delen met elkaar, daar hoeven we in het bedrijfsleven toch niet mee aan te komen’? Een journalist stelde mij deze vraag, eigenlijk was ik het er direct al niet mee eens. Afkijken moet, vind ik. Op school en in een bedrijf maar waarom ik dat vond wist ik eigenlijk niet.Continue reading

Ombreinen

Vorig jaar was ik te gast bij het jaarlijkse IAF congres over ‘niets doen’.  Op zichzelf was dit natuurlijk al een inspirerende titel, vol verwachting maakte ik daar dan ook mijn opwachting in de hoop enorm vermaakt te worden en zelf niets te hoeven doen. Dat bleek ook zo te zijn. Ik volgde een workshop,Continue reading

Gebruik je hersens op school!

Als ik de titel nog eens doorlees verbaast me steeds weer de onlogischeid van de bewering. Natuurlijk gebruik je juist op school je hersenen, toch? Mijn vader riep het vroeger al: kind gebruik toch je hersenen. Meestal bedoelde hij op school, soms doelde hij op vage vriendjes en onwenselijk gedrag in zijn ogen. Hersenkennis opContinue reading